Vem vi är

Österlens hundskola drivs av Roger & Ulrika Berge, Roger har haft hund i många år, startat på ett flertal jaktprov både inrikes och utrikes, samt är utbildad instruktör genom Svenska Jägarförbundet. Det är Roger som håller i våra enskilda träningar, där han möter hundar och deras människor i alla faser, från minsta sällskapshund till stora bängliga jyckar.
Roger har en väl utvecklad fingertoppskänsla för vad som behövs för varje individuellt ekipage. När Roger inte är hundskolemagister arbetar han sedan många år inom LSS i Simrishamns kommun. Han har därför särskild kompetens att ta emot även ekipage med funktionsvariation.
Ulrika är också utbildad instruktör inom Svenska Jägareförbundet, hon är dessutom sedan många år uppfödare av Strävhårig vorsteh och borderterrier, se kennel Sub Terram,
Ulrika har hundar som yrke på heltid, är fjärde generationen hunduppfödare och har coachat många hundförare genom åren, och startat många egna hundar på jaktprov, både i Sverige och utomlands. Både Roger & Ulrika är flitiga jägare, och vet vad som krävs av en hund både under jakt och i vardagen.

Vad du behöver och vad du inte behöver:

Saker du kan lämna hemma när du kommer hit på kurs:
Klicker
Hundgodis
Flexikoppel
Sele

Saker du har bättre nytta av:
Glatt humör
Ett bra läderkoppel
Ett ordentligt halsband, gärna dressyrlänk
Ett brett röstregister (har du inte det sedan förut får du det här ;-)

Hur vi arbetar

Skyll inte på hunden är vår slogan. Detta för att det är ofta vad man hör när kommunikationen mellan hund och ägare inte fungerar så där alldeles hundra. Kanske inte ens sjuttiofem. Och det är alltid något med just denna hunden. Han gör si, och hon gör så. Det är mänskligt.  Hundar är precis som vi människor individer, men det är vårt ansvar att anpassa oss efter den hund som vi har. En del hundar behöver mer uppmuntran, andra är lite tuffare. Hos oss får du veta hur du ska få en bra kommunikation med just din hund, utan att fuska eller ta genvägar via klickande manicker eller godis. Vi pratar inte ens om hårda eller mjuka metoder.